tisdag 24 mars 2009

Farbror tandläkaren... uhhu...

Japp, andades djupa andetag idag och ringde tandläkaren :-) Tack Ulla-Bella :-)
Så kom dit, går in i rummet (för er som inte vet så har jag tandläkarskräck med stora bokstäver!) och säger direkt till farbror tandläkare..
-Du får titta och så, men du rör INGENTING!! så titta hur det ser ut, och om du tror att något ingrepp behöver göras så SKA jag ha en remiss för att bli sövd! Punkt slut!
Så jag gapade och han tittade, jaha du sa han, det var en ordentlig inflammation där, så den visdomstanden är nog lika bra att den tas bort, annars kommer jag att fortsätta få inflammationer där som kommer att komma tätare och tätare och göra mer ont.. (aha tänkte jag då är det därför det var mycket värre nu än de 20 gångerna innan jag haft detta och tyst lidit några dagar eftersom det nog inte var så farligt, så jag skulle inte behöva utmana min tandläkarskräck..) Sen fortsatte han att säga att man tar däremot ALDRIG bort tanden när det är mest akut eftersom det är större risk för komplikationer då med alla bakterierna som är där när det är inflammerat.. Okej, tänkte jag, det kan jag förstå.. Sen fortsatte lilla farbror tandläkaren med att säga (Om han ändå kunde ha slutat där!) att jag hade ju dom 2 visdomständerna kvar i överkäken, och om han ändå skulle skriva remiss för att jag skulle sövas så var det lika bra att ta dom med!? Eller hur!? Vad har du knaprat i dig tänkte jag fråga?
Men var bara lugna.. Ni tror väl inte det var slut där, neej då för lilla farbrorn med svetsarglasögon på sig han var pratglad idag förstår ni!!
Ja och så vill jag ju tala om, sa han, att ta bort visdomständerna i överkäken (alltså dom det inte är något fel på) Det brukar inte vara några bekymmer alls och blir sällan några kompikationer med, utan det brukar läka så fint så.
I underkäken däremot är det väldigt ofta som man kan få FRUKTANSVÄRD! Värk i 3-4 veckor efteråt, och detta vill jag tala om eftersom jag vill ju inte ljuga för dig, säger han! Nämen tack så FRUKTANSVÄRT! mycket då lilla farbrorn med svetsarglasögon på, förmodligen för att inga patienter ska råka peta dig i ögat mmm...
Nu kändes det ju mycket lugnare.... NOT!
Sen fortsätter denna lilla farbror med att säga, ja som jag sa så tar man ju inte bort tanden nu när det är akut, så det jag kan göra för dig idag är ju att jag kan spola rent runt tanden för att förhoppningsvis skynda på läkningen lite...
Jamen nu börjar det ju låta bättre! tyckte jag, det låter ju helt okej att det blir bättre om han sprutar lite vatten på tanden, det är ju inge farligt... Men det satt nog en liten ängel på min axel och knackade, för jag frågade honom (SOM TUR VAR) hur detta att spola rent runt tanden går till..
Vet ni vad han svarar??
Jo nu ska ni få höra! (hade jag haft några skohorn till hands hade jag först bankat till honom och sen stoppat in dom i mina öron och gått därifrån lallandes för att utestänga alla hans ord)
Här kommer det.. ordagrant..
- Då tar jag en TRUBBIG, inte VASS NÅL och sticker ner den så långt jag möjligtvis kan nå under tanden för att där spola rent... Och det är ju inte helt smärtfritt måste jag ju säga!

Vid det här laget har jag nu grävt fast fingertopparna djupt in i armbågsstöden på tandläkarstolen, att inte stolen ropade aj! är för mig en gåta.. samtidigt som jag i huvudet planera att jag kan nog ta sats, sparka tandläkaren på smalbenen, snappa tag i väska och jacka och SPRINGA till skövde innan svetsglasögat fattat vad som hänt!

Och mitt i min planering börjar människan att rita upp på stora vita tavlan EXAKT hur han skulle göra...

Så här sitter jag nu i skövde lite andfådd och ont i tårna som träffade honom på smalbenet...

Nej, jag skojade bara.. hehe.. men det var inte långt ifrån...
Nä när jag tillslut lyckades bända loss fingrarna från armstöden, så lyckades jag pressa fram ett.. Tack, men Nej tack! Och gick hem..

2 kommentarer:

ÄnglaMamma sa...

Älskade unge - jag skrattar så jag tjuter när jag läser det här inlägget. Förstår precis din känsla (så den förringarjag inte!) eftersom jag själv har så´n tandläkarskräck MEN du skriver ju helt jä-la underbart!
Du borde bli krönikör i någon tidning! Helt fantastiskt roligt och så beskrivande!
Älskar dig, hjärtat!
/Mamma

Anonym sa...

Du har lyckats igen Lisa. Du fick mig till att lägga upp ett gapskratt här på mottagningen när jag läste om din upplevelse hos tandläkaren. Låt inte din begåvning stanna här på bloggen. Prata med Västgötabladet, kanske dom kan ha nytta av dig.....
Du är en fantastisk skribent, du kan kan röra och beröra, roa och oroa. Du är jätteduktig.
Keep up the good work.
UllaBella