fredag 6 mars 2009

Saker min pappa gjort som jag aldrig kommer att förlåta!

Ja jag kan ärligt säga att min pappa har absolut aldrig kunnat titulera sig som en bra pappa, nej inte ens vara nominerad för att vara en värdig pappa... Kort och gott den enda kategorin min pappa skulle nominerats i är väntelistan för tvångssterilisering för att inte kunna bli pappa! Och då hade han nog hamnat på prio 1 listan...

Min pappa var alkoholist under hela min uppväxt plus att han var spelmissbrukare, han var definitivt ett skol exempel på en missbrukare, ända från förnekandet till ljugandet rakt upp och ner. Mina föräldrar skiljde sig när jag var i 6 års ålder och jag bodde väl en kortare tid med mamma, men sedermera resten av min ungdom hos pappa, till viss del på egen begäran, och till viss del skriver jag för att jag ifrågasätter ett 6-7 årigt barns kapacitet att själv avgöra vart man ska bo... Alltså med utgångspunkt från vad som är bäst för en! Jag tror inte att ett barn i den åldern kan göra ett logiskt val med sitt eget bästa för ögonen, så var det iallafall inte för mig jag gjorde ett val baserat på skuld och rädsla.. Skuld för att pappa skulle behöva vara helt ensam och rädsla för vad som skulle hända med pappa om inte någon var där och höll lite uppsikt över honom.

Detta beslut skulle sedan visa sig vara det absolut sämsta jag tagit i hela mitt liv! Om jag bara vetat då vad jag vet nu!

Jag tror att den typ av misshandel som jag systematiskt fick utså från min pappa, trots att det inte var fysisk misshandel i form av slag, utan helt och hållet psykist beräknande misshandel, den har skadat mig för livet, hela mitt vuxna liv har jag sedan försökt fly från dessa minnen och sår, och under flyktens väg medvetet förorsakat mig själv ännu mera skada både psykiskt och fysiskt i förhoppning att ännu värre sår ska läka tidigare sår!
Jag tror att jag dom senaste åren lyckats om inte stoppa så iallafall bromsa denna spiral, mycket tack vare min man och min älskade son, men priset av detta är oxå att bara för att jag har bromsat så innebär det inte att minna minnen gjort det, nä för dom kom som en svärm flugor till en hästskit och landade rakt i mitt huvud. Pang Bom Crash! så satt depressionen och ångesten där som en fläskläpp!!

För att ni ska förstå hur jag hade det så tänker jag ge er några exempel på saker min pappa kunde utsätta mig för bara för sin egen vinnings skull, dessa exempel är de som ligger färskast i minnesbanken sen kan man ju bara rysa vid tanken på vilka saker som finns i det förträngda... brrr.

Ex 1. Som jag skrev så var min pappa spelmissbrukare, och han utnyttjade gärna sin enda lilla marionett för att underlätta och öka nöjet för sig själv, detta kunde yttra sig i att så gott som varenda dag efter skolan trots att jag kanske hade bestämt med kompisar eller annat så fick detta läggas åt sidan för att jag skulle gå till kiosken och lämna in hans spel eftersom han inte orkade/mådde dåligt/var full det spelade ingen roll om jag så, som vid ett tillfälle fått lov att följa med en kompis till ett stall där hon skötte en häst, jag hade fått löfte att följa med på villkoret att jag fick skynda mig efter skolan för hennes morfar skulle hämta oss och han hade absolut inte tid att vänta, men detta sas till döva öron för inget var så viktigt som att pappas spel skulle lämnas in, och när jag ändå var ute så kunde jag springa in i affären och handla till honom oxå, detta slutade med att trots att jag sprang benen av mig för att hinna allt så tog det ändå för lång tid, så min kompis och hennes morfar hade varit tvungna att åka utan mig.
Det roliga är ju bara att jag pratat med pappa på morgonen att jag ville följa med till stallet och frågat honom om han kunde gå ut med min hund på eftermiddagen bara för att jag skulle hinna följa med, och jag fick till svar att det var självklart, men av någon anledning så hann detta ändras på de få timmarna jag var i skolan...

Ex. 2. Under hela den tiden som jag bodde hos pappa så har jag aldrig sett ordentligt på ett tv program mellan 18-22 på vardagar och 12-17 på helger. Anledning? Jo eftersom pappa hade spel som sitt yrke så var han ju tvungen att kolla resultat på text-tv, men för att han skulle kompromissa lite så fick jag se på tv med sån här mixad tv-bild, ni vet när texten på text-tv syns på tvn men mellan raderna så kan man se tv bilden.. Bakgrunden är lixom borta på text-tvn. Prova sätt så på tvn och kolla en halvtimme och se hur mycket du kan följa programmet på tvn, särskilt om det är t.ex en film som är textad...
Fast ibland ville ju pappa öka spänningen med sitt spelande, och då var jag tvungen att stanna hemma från till ex skoldiscon och liknande för då skulle jag sitta klistrad vid tvn och slå på resultaten på text-tv var femte minut medans pappa blundade och så skulle han fråga mig om resultaten för att dra ut på spänningen lite, så satt han och frågade typ, blev det jämt eller ojämnt nummer osv. osv...

Ex 3. Sen har vi dom gånger som pappa inte hade pengar till spel, när han var tvungen att hitta alternativa sätt att finansiera det. Då kom jag in i bilden igen för jag spelade då fotboll, och som i dom flesta fotbollslag då iallafall så samlade vi pengar till träningsläger och cuper genom att sälja bingo-lotter. Bingo tänkte pappa, så jag fick stränga förhållningsregler innan jag gick till träningen då vi skulle få lotterna att jag skulle minsann ta hem minst 10-20st vilket var ca 5 gånger mer än vad de andra tog eftersom det var sagt att alla skulle sälja 4 var i veckan, men det var ju ingen som nekade om man ville sälja fler. Och om jag inte kom hem med så många lotter... Då skulle jag få se på annat... Sen fortsatte kravet att jag direkt när jag kom hem med dessa lotter skulle gå och ställa mig utanför konsum för att sälja dessa direkt, så att pappa kunde låna pengarna så länge för annars skulle jag inte få något att äta, och banne mig om jag kom hem innan dom var sålda allihop, då var det bara att vända i dörren och inte visa mig hemma innan dom var sålda! Och detta gällde oavsett om det var 25+ grader ute eller 25-grader ute. När det var 25+ så gick det väl an men när det var runt 25- ute och stå i 4-5 timmar och sälja bingo-lotter det var inte kul kan jag säga, det var flera gånger som jag kom hem och var alldeles genomfrusen, blå om läpparna och tårna och hackade tänder, och pappa kunde inte fort nog rycka pengarna ur mina händer för att räkna medans jag gick in på toa och tappade upp ett bad och grät för att mina tår hade så otäck färg så jag var säker på att dom skulle trilla av vilken sekund som helst.

Vet ni vad? Nu orkar jag inte skriva fler exempel ikväll... Så det får bli

To be continued tomorrow...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag heter Nathalie och går sista året på gymnasiet. Skriver projektarbetet "barn till alkoholister" och undrar om du skulle vilja ställa upp på en intervju angående din barndom. Meila mig på: naetli-baetli@hotmail.com